• Slide1
  • Slide2
  • Slide3
  • Slide4
  • Slide5

concert1

آموزشگاه موسیقی خورشید در تابستان 1389 با هدف تشکیل گروه های موسیقی و معرفی سازهای بادی تأسیس شد.

این آموزشگاه برای رسیدن به هدف فوق از مدرسین فارغ التحصیل موسیقی و اساتید برجسته بهره مند است. همچنین در این راستا سعی شده است که در این مرکز از کلاس های متنوع در امر آموزش سازهای مختلف استفاده گردد... آشنایی بیشتر

دوره های مهارت آموزی دیپلم موسیقی

دوره های آموزشی

آموزش نوازندگی سازهای جهانی و ایرانی و آموزش آواز آموزش تئوری موسیقی در سطوح مقدماتی و پیشرفته کلاس های گروه نوازی بزرگسالان کلاس های گروه نوازی کودک و نوجوان

دوره های مهارت آموزی موسیقی (ارایه گواهی دیپلم موسیقی)

آموزشگاه خورشید در زمستان سال 1394 برای اولین بار در مشهد، تشکیل دوره های مهارت آموزی را برای کسب مدرک رسمی دیپلم موسیقی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی...

« »

معرفی اساتید

گیتار: آقای درانی، آقای ابو، خانم چهار جوی پیانو: آقای مهایی، آقای عرفانیان، خان صادقی، خانم پارسی ویولون: آقای رزمگر فلوت: آقای افشاریان ساکسوفون: آقای محمدخانی

« »

دوره آموزشی نیمه خصوصی پایه هارمونی

دوره آموزشی نیمه خصوصی پایه هارمونی (بررسی قوانین ترکیب و تسلسل اصوات موسیقی و آکوردها) توسط استاد حمید افشاری، روزهای پنجشنبه ساعت 4 تا 5:30، به زودی آغاز خواهد شد. هنرجویانی که متقاضی شرکت در این دوره هستند، با شماره 09151255672، خانم پارسی تماس حاصل فرمایند.

« »

سازشناسی سمفونیک

فلوت (flute)

فلوت (flute)

فلوت از جمله سازهای بادی است که معمولاً از جنس چوب یا فلز سفید ساخته می شود. این ساز از گروه سازهای بادی بدون زبانه است که تولید صوت در...

ساکسوفون (Saxophone)

ساکسوفون (Saxophone)

ساکسوفون در حدود سال 1840 میلادی توسط "آدلف ساکسن" بلژیکی که سازنده لوازم موسیقی و در پاریس مشغول به کار بود، اختراع شد. خانواده ساکسوفون در اصل شامل 14 عضو...

ترمپت (Trumpets)

ترمپت (Trumpets)

پرکاربردترین نوع این ساز در ارکستر سمفونیک ترمپت sib است که پرتحرک ترین ساز خانواده ی بادی های برنجی نیز هست و صدای آن نسبت به دیگر سازه های خانواده...

ارگ (Pipe Organ)

ارگ (Pipe Organ)

این ساز قدیمی بزرگترین ساز گروه خود می باشد که وسعت صوتی آن در بزرگترین نوع خود به اندازه ی وسعت صوتی تمام ارکستر می باشد. هر چه اندازه این...

ویولن (Violin)

ویولن (Violin)

ویولن احتمالاً شناخته ترین ساز در بین تمام سازهای ارکستر غرب می باشد. خانواده سازهای زهی شامل: ویولن، ویولا، ویولنسل و کنترباس (دوبل باس) می باشند. ویولن در حدود سال...

ویولنسل (Violoncellos)

ویولنسل (Violoncellos)

ویولنسل که به زبان ساده و عامیانه Cello نامیده می شود، عضو باس خانواده ویولن می باشد، و با آرشه ای کوچکتر و باریک تر از آرشه ویولن نواخته می...

گیتار (Guitar)

گیتار (Guitar)

گیتار از جمله سازهایی است که به ندرت و تنها در موارد خاص در ارکستر مورد استفاده قرار می گیرد. دسته این ساز دارای پرده بندی است و پرده های...

پیانو (Modern Piano)

پیانو (Modern Piano)

پیانو از جمله سازهایی است که نه تنها از اهمیت استفاده از آن طی قرون متمادی چه به عنوان ساز سولو و چه به عنوان ساز همراهی کننده، کاسته نشده...

« »

سازشناسی ایرانی

تار

تار

تار، از سازهای زهی مضرابی (زخمه ای) مقید است که در ساخت آن از چوب، پوست، استخوان، زه (روده تابیده چهارپایان) و فلز استفاده می شود و طول کلی آن...

سه تار

سه تار

سه تار، از سازهای زهی مضرابی (زخمه ای) مقید است که در ساخت آن از چوب، فلز و زه یا نخ نایلون استفاده می شود. سه تار را از خانواده...

سنتور

سنتور

سنتور، سازی است به شکل ذوزنقه ی متساوی الساقین و از سازهای زهی مضرابی (زخمه ای) مطلق است که در ساخت آن چوب و فلز به کار می روند. این...

کمانچه

کمانچه

کمانچه از سازهای زهی آرشه ای مقید است که در ساخت آن، چوب، پوست، استخوان و فلز به کار رفته اند. طول کمانچه از پایه ی فلزی تا صراحی (قسمت...

تمبک

تمبک

تمبک از سازهای کوبه ای است و اصطلاحا به آن ضرب هم گفته می شود. این ساز از چوب درخت گردو، افرا یا توت به صورت یک تکه، در دو...

دف، دایره، دایره زنگی

دف، دایره، دایره زنگی

دف از سازهای کوبه ای است که در ساخت آن از چوب، پوست و فلز استفاده می شود. کمانه یا بدنه این ساز دایره ای شکل و قطر دهانه ی...


تنه: تنه به قسمت حجیم تر تمبک گفته می شود که طول آن در تمبک ارکستر حدود 28 و در تمبک تک نوازی 18 سانتی متر است و تا حدی محدب است و در عرض آن، شیار عاج هایی ایجاد می شوند که از لغزیدن تمبک هنگام نواختن جلوگیری می کنند. گاه هنگام نوازندگی با کشیدن ناخن یا حلقه ی انگشتر روی این شیارها صدای خاصی ایجاد می شود که مورد استفاده نوازندگان ماهر قرار می گیرد. این شیارها را وقتی می توان ایجاد کرد که روی تنه با خاتم کاری و یا تزئینات دیگری پوشیده نشده باشد.
نفیر: نفیر یا گلو به قسمت باریک تر تمبک، بین تنه و دهانه کوچک می گویند که طول آن از تنه تا دهانه ی کوچک حدود 26 و قطر بیرونی آن حدود 18 سانتی متر است. تراش نفیر از بیرون استوانه ای شکل و از داخل، مخروطی (شیپوری) است و دهانه کوچکتر شیپور به تنه متصل است.
دهانه کوچک: دهانه ی کوچک در ادامه نفیر قرار دارد که در واقع محل خروج صدای حاصل از ارتعاش پوست توسط ضربه های دو دست است و قطر آن در تمبک ارکستر 22 و در تمبک تک نوازی 18 سانتی متر است.
پوست: پوست تمبک تک نوازی به علت حجم کوچک تر آن، نازک تر انتخاب می شود و برای تمبک ارکستر از پوست ضخیم تر، کهنه و عمل آمده ی بز یا میش که در تمام نقاط قطر آن یکسان باشد استفاده می شود. پوست را با چسب یا سریش روی لبه بیرونی دهانه ی بزرگ می چسبانند.
ویژگی های دیگر تمبک: تمبک در اندازه های متفاوتی ساخته می شود و به همین دلیل، طول و قطر و دیگر اندازه های آن کاملاً مشخص و استاندارد نیست. معمول ترین آنها تمبک تک نوازی در حجم کوچک تر و تمبک گروه نوازی در حجم بزرگ تر است.

تمبک


تمبک در همراهی با سازهای دیگر و تک نوازی و گروه نوازی سازهای کوبه ای قابلیت اجرا دارد.
انواع تمبک، از جمله تمبک زورخانه در حجم بزرگ تر نیز معمول اند.
نوشتار تئوری موسیقی در این ساز به خط بین المللی است و علائم قراردادی فراوان و خاصی برای استفاده از انگشت ها و دست ها به کار گرفته می شوند.
در تمبک به علت توانایی اجرایی اصوات مختلف در بم و زیر و حتی استفاده از چوب بدنه، انواع حروف زینت، ریز، تریل و گلیساندو را در کیفیت های متفاوت می توان اجرا کرد (منبع: سازشناسی ایرانی، مؤلفان: ارفع اطرایی، محمدرضا درویشی).

Search